דף הבית קליפים צור קשר מפת האתר נגן השירים

Slider

כתבה על ישי לפידות שפורסמה באתר הבית של ערוץ 24

0

עד היום הכרתם אותו בעיקר כקוריוז של כתבות צבע משעשעות. עכשיו ישי לפידות רוצה שגם תכירו את המוסיקה שלו, עם אלבום חדש שפונה, אלוקים ישמור, לקהל חילוני

במונחים של מוסיקה חסידית, כשמדברים על ישי לפידות - מדברים על פורץ דרך היסטורי בכל קנה מידה. נכון, יש אנשים שלא ממש אוהבים את זה, והם מגיעים בעיקר מהחוגים השמרניים במגזר. מורת הרוח שלהם בעקרון מוצדקת, בגלל ההשלכות של המציאות החדשה בעידן לפידות, בהן כוכב-פופ הופך לאליל בזמן שהערצה אמורה להיות רק כלפי גדולי תורה ולא כלפי מוסיקאים. ועדיין.
אחרי שעמד מאחורי הגרסה החרדית של פיית'לס כמנהיג אוף שימחעס ושל הבקסטריט בויז כמוח מאחורי להקת הבנים קינדרלך, הגיע הזמן של לפידות לעשות צעד אחד קדימה. עכשיו הוא מעוניין לעשות את הקרוסאובר שיביא את המוסיקה החסידית לאוזני הקהל הרחב, כולל החילוני. זו לא מטרה מוצהרת, אבל סוג של שורה תחתונה. רגע לפני מופע ההשקה החגיגי לאלבום הסולו שלו במועדון צוותא, לפידות מתקשה שלא להתרגש.
"זו הפעם הראשונה שאני פותח קופות לקהל החילוני וליתר דיוק פותח קופות בכלל. זמר חרדי שפותח קופות הוא דבר נדיר, אם בכלל קיים", הוא מסביר, "יש כאן אמירה. אני מאמין שיש למוסיקה הזאת קליינטים, רוכשים וקונים, והיא יכולה להשיג את הפופולריות הראויה לה ולכלכל את עצמה".
הפופולריות הגואה של המוסיקה היהודית היא הגורם שמניע אותו לעשות את הצעד הנועז הזה. "אני מרגיש שיש איזשהו תהליך שקורה, ובו המוסיקה היהודית מתחילה לחדור לתוככי הפלייליסט והקונצנזוס הישראלי", הוא אומר. "אני חושב שיש פתיחות אצל העורכים המוסיקליים לתרבות יהודית. אולי זו המוסיקה עצמה שהפכה מחייכת יותר ולא חמורת סבר ואולי כי באמת פעם לא כולם היו פתוחים לבוא לשמוע ולקבל, את סגנון המוסיקה הזה, כי זה שיקף להם משהו".
לפני כחודש הוציא לפידות את "ואני המנגינה שלכם" - אלבום הסולו הראשון שלו, אחרי י"ג שנים של פעילות כסולן במסגרת אוף-שימחעס. על פניו מדובר בשינוי כיוון, מוסיקה פחות בומבסטית ויותר אינטימית, פחות דאנסית ויותר אקוסטית, פחות חרדית ומגזרית ויותר, לא-עלינו, ישראלית. כך לפידות גם מגדיר את המופע המלווה את האלבום - "טיש יהודי-ישראלי". "יכול להיות שהמילה הזאת, ישראליות, צורמת לחלק מהאנשים, אבל אני חושב שההגדרה הזאת תתאים יותר לציבור הזה שאליו אני פונה במופע", הוא מסביר את ההגדרה, "אני חושב שיש זכות לכל ציבור לקבל את המוסיקה שהוא כרגע רוצה לשמוע, ומה לעשות שלא כולם מסתדרים עם המוסיקה החסידית הקונוונציונלית".
שינית לא רק את הכיוון הרעיוני, אלא גם את הכיוון המוסיקלי שלך
"אוף שימחעס מלכתחילה הייתה אמורה להיות מוסיקה שתשרת את הטקסטים. באלבומי הלהקה ידעתי שיהיה סוג של מוסיקה שיהיה מתאים לעשות לצורך הדבר. היום, כשאני לבד, אני יכול לגעת במה שאני רוצה. לכל אורך הדרך ניסיתי להוציא את המוסיקה היהודית החוצה בשפה של החוץ. בגדול זה גם מה שאני עושה עכשיו. זה יכול להיות בכל סגנון".
אז מה הקו המנחה באלבום שלך?
"האלבום שלי נועד יותר כדי ללמוד איך עושים אלבום קונספט - לוקחים את האלבום שלי ועושים בדיוק ההפך. זה אלבום אנטי-קונספט, שמשקף את הסגנון של רבים מבני הנוער הדתיים והחרדים. מצד אחד שירים חסידיים/ניגונים קונוונציונליים, מצד שני שירים ישראלים לכל דבר ומצד שלישי שירים שובבים א-לה אוף שימחעס".
בתור מי שתמיד ניסה להחדיר אל המוסיקה החסידית את תרבות המופע, גם הפעם זו המטרה העיקרית של לפידות. "אני טיפוס ויזואלי מאוד והדבר שהפריע לי כל השנים הוא הויזואלית שלא הייתה קיימת בתחום הזה. שאלתי את עצמי למה מופע של שלמה ארצי, משינה או תיסלם יכול להיראות מיליון דולר? למה כל מחזמר בברודוויי נראה חגיגה לעיניים שגורמת לך לשכוח שבאת בכלל בשביל המוסיקה? זה מה שרציתי, שהקהל ייהנה מהאווירה ולא ישתעמם אחרי שני שירים. אני חושב שחלק מההופעה שלי הוא פרפורמנס ושואו, אני חושב שדבר כזה הוא אבן דרך לכל מופע".
זה המקום לחשוף, אגב, עוד פריצת דרך שתתקיים בקרוב - DVD לייב ראשון מסוגו במוסיקה החסידית, ובו מופע שלם של להקת קינדרלך שצולם בשבוע שעבר ב-24 המועדון וייצא בעתיד אל החנויות.
ישי לפידות ישיק את אלבומו בהופעה חגיגית שתתקיים במוצ"ש הקרוב (21:30) בצוותא 1, תל-אביב, מופע שמוגדר כחוויה יהודית-ישראלית בשיתוף הקהל וישלב בין שיריו של לפידות ושירים יהודים וישראלים מוכרים אחרים
.
0

אין תגובות

הוסף רשומת תגובה

none
made with by DOS MUSIC