דף הבית קליפים צור קשר מפת האתר נגן השירים

Slider

ראיון חושפני ובלעדי עם נתנאל הרשטיק

0


הוא הבן של ובעצמו משמש כחזן באחת הקהילות הגדולות והעשירות בארה"ב שמוציא אלבום שהוא אנטי-תזה של החזנות אשר מקבל חשיפה גדולה בתקשורת החילונית, נתנאל הרשטיק, החזן האולטימטיבי בריאיון חושפני ובלעדי לאתר "דוס מיוזיק" מדבר על הכול, בית אבא, מוסיקה חסידית, חזנות ועוד.

ברוכים הבאים לארצנו! ברכות על האלבום החדש, מניין בא השם הייחודי והמעניין "side b/צד ב"?

הצד השני של האישיות המוסיקאלית שלי. הדיסק מביע צדדים מוסיקאליים שונים בתכלית מאלה שבהם התפרסמתי והתפרסמה משפחתי. דיסק שיש בו רוק, ג'אז, קאנטרי איננו אופייני לחזן, בטח שלא אופייני שחזן גם ינגן, יכתוב את העיבודים ויפיק לעצמו כזה תקליט. אז רציתי להציג את הצד הזה.

איך מגיבים בסביבה שלך, אבא, משפחה, חברים, הקהילה שלך שם אתה משמש כחזן?

מאוד מפרגנים. גם הם ברובם אוהבים ומאזינים לסגנונות שונים של מוסיקה. וכאשר אני מגיש להם את נתנאל הרשטיק שר טקסטים מהתפילות ומהפסוקים בסגנונות האלו, הם אוהבים מאוד ומתפעלים מהגיוון.

איך זה לגדול לאבא כשלך? במה זה מתבטא?

אבא הוא ענק החזנות של הדור, מעבר להצטיינותו כחזן בעל שם עולמי המשרת למעלה מ-40 שנה בקהילות המרכזיות בעולם, הוא גם גידל דור שלם של חזנים חדשים. ובעצם אפשר לומר שרוב חזני הדור החדש חייבים לו את מה שהם כיום. בית הספר לחזנות בת"א שהוא "אסף" מהחורבות הפך להיות לבית הספר המוביל בעולם לחזנות. הוא מוסר על זה את הנפש וברוך ה' מצליח לו יפה. אני מאד גאה. כל מה שיש בי בא ממנו.

"נפתלי הרשטיק - אביו של נתנאל הרשטיק"

מאיזה גיל התחלת לעסוק במוסיקה?

מגיל מינוס תשעה חדשים- מהבטן של אמא

מהיכן בא החיבור לערן קליין?

מהמוסיקה, מהישיבה (אותו שיעור בישיבה בדימונה), מהחברות ומכל מה שאהבתי בו והוא בי (למשל ששנינו הונגרים גאים).

כמה זמן ארכה העבודה על האלבום?

חודשים ספורים של הגשמת הרעיונות, הרעיונות התגבשו במשך כמה שנים והגיעו עד הלום.

אם כבר מוסיקה יהודית למה לא טקסטים מקוריים?

שאלה טובה! אני מקווה שבתקליט הבא לא תשאל אותה....
בתכלס, היו לי אזיקים אומנותיים על הידיים וצריך להשתחרר מהם כדי לבטא את הנפש בצורה אמיתית ואותנטית. למרות זאת, אני חייב לציין שאני מרגיש טוב טוב את משמעות הפסוקים והתפילות בתקליט והם בהחלט מבטאים את פירוש המילות ורגשות שעולים לי בזמן תפילה. יש בפרשנות המוסיקאלית הזו אמת רוחנית.

למה אתה יותר מחובר חזנות או המוסיקה שעשית באלבום הזה?

תלוי, בבית כנסת זה לא מתאים, כי אין להקה וגיטרות והפקה. לי בבית הכנסת בהמפון ובניו יורק יש מקהלה מקצועית כל שבת. והנוסח של התפילה והפקת הצליל יוצרים אווירה ספציפית שמותאמת להיכל התפילה. החזנות נועדה לרומם את החוויה התפילתית. "צד ב" נועד להיות ביטוי אומנותי של הפסוקים האלו ממקום אחר ועם כלים שונים של הבעה. ההשקה ביניהם אכן קיימת אך בתדירות ובעוצמה נמוכה.

השיר "בואי בשלום" שהלחנת זכה להצלחה רבה, אינספור כתבות באינטרנט השמעות בתחנות הרדיו ואפילו החילוניות, איך ההרגשה?

גאווה. זה הבייבי.

איך נולד השיר?

כתבתי אותו לחתונה של חברי הטוב נתנאל רונצקי ולא עזבתי אותו מאז.

אפרופו הציבור החילוני הבנתי שהאלבום החל להיות מופץ אצלו ע"י חברת-הפצה חילונית?

בהחלט. התקליט לא מיועד לאנשים דתיים אלא לאנשים שאוהבים מוסיקה. כיום גם הציבור החילוני מאמץ טקסטים של תפילות אל מרכז הבמה, במועדון או בהופעות ענק. המורשת היהודית היא של כולנו וכולנו שייכים בה ואוהבים אותה. אני חושב שזה תהליך מקסים של חזרה לשורש ושל הכרה עצמית והציבור החילוני כבר לא מתבייש כבעבר להשתמש בתפילות ובפסוקים. המילים הללו גבוהות מרוב הטקסטים שאדם פשוט יכל להגות מליבו, והן כולן לב ונפש שתורגמו למילים ומשפטים. גם אדם חילוני יכל לחוש מתפלל איתם. אפשר להתפלל גם בהופעה וגם כמאזין... לא רק בבית כנסת. אנשים מחפשים קירבת אלוקים כל הזמן.

בחוה"מ פסח היה קונצרט גדול וחגיגי ב"תיאטרון ירושלים" בכיכובך איך היה?

היה סבבה. ערב חזנות טיפוסי. הרבנים מצגר ושנייאר כיבדו בנכחותם. החזנים היו במיטבם והקהל לא שבע וביקש עוד... וקיבל. הצלחה יפה

אתה משרת כחזן ביהכנ"ס היוקרתי בהמפטון ביץ'-ניו יורק בראשות הרב מרק שנייר, ספר לנו על תחושת השליחות וחוויות מן הקהילה...

קהילה מקסימה עם אנשים מיוחדים, חלקם מעשירי תבל אך מרגישים עצמם שווים עם כולם ואין סנוביות מוחצנת שם. יש ל"ברנז'ה" הישראלית מה ללמוד.
אני מאושר וגאה לשרת שם ולשיר שם ולהיות שליח הציבור שלהם. הרב מארק שנייאר הוא דמות נערצת שיודע לפרגן לחזן (והוא אחד המבינים הגדולים בחזנות כיום) והרבה בזכותו גדלתי להיות נתנאל הרשטיק של תשס"ח.


כמי שכבר משמש כחזן באחת הקהילות הגדולות והעשירות בארה"ב, הופעות וקונצרטים בארץ ובחו"ל כבר מגיל ילדות, הצלחת האלבום הזה גם בציבור החילוני מה החלום שלך?

להיות אמיתי עם עצמי באומנות. להשפיע ולהרגיש את הדופק של הדור ולספק לו את מה שהוא צריך דהיינו לחדש את החזנות היכן שצריך ולעשות את זה טוב ואותנטי. חזן גדול ואומן גדול הוא מי שהצליח להתעלות מעל בני אותו הדור ולחדש משהו יחד עם רמה מקצועית גבוהה ואיכויות קוליות ומוסיקאליות בלתי מתפשרות.

משחק אסוציציות-שאלון מהיר

נפתלי הרשטיק – אבא שלי אדם נערץ, גבוה משכמו ומעלה.
ערן קליין – חבר ואדם מקסים. תלמיד חכם אמיתי שיש לו אומץ להמשיך ולדבוק בעשייה המוסיקאלית.
חזנות – זורם בדם זה מסורת אבותינו וזה יעבור בע"ה גם לדורות הבאים.
מוסיקה יהודית – למרות הקאמבק המתוקשר זקוקה לאדרנלין ולדם חדש ד ח ו ף!.
הרב מרק שנייר – המצאה מחדש של המושג רב.
"side b/צד ב" – מהלך אמיץ שאני גאה בו.
משפטים – עיסוק צדדי משמים.
אתר "דוס מיוזיק" – פינת חמד.
מוסיקה חסידית – משעממת אותי לרוב. עסוקה בבידור ובמכירות במקום באמנות.
ילדים – האושר שלי.
ארץ ישראל – המקום שלי ושלנו. שנזכה לראות כבר גאולה א מ ן.
נתנאל הרשטיק - קרוב שלי... יש לך את המספר שלו?.


0

אין תגובות

הוסף רשומת תגובה

none
made with by DOS MUSIC