דף הבית קליפים צור קשר מפת האתר נגן השירים

Slider

יעקב שוואקי בראיון ל'בשבע'

7
בלוי נגד שוואקימאת: דוד ב.ד
בימים אלה הוא מציין יעקב שוואקי עשור לתחילת הקריירה הבימתית שלו. ומה יותר מתאים למאורע זה מאשר דיסק חדש - ולא אחד, אלא שלושה: האלבום 'עד בלי די' עם שירים חדשים, ושני דיסקים של אוסף הלהיטים שלו. בדורות הקודמים היו הזמרים מוציאים אוסף להיטים אחת לעשרים או שלושים שנה. אח"כ התקצרה התקופה, והיום אפשר לראות זמרים שלאחר שני תקליטים מקוריים מוציאים דיסק אוסף. שוואקי עושה זאת לאחר עשור של הופעות, ואין זה מקרה. דרכו המוסיקלית של יעקב שוואקי רצופה בלהיטים, החל מהדיסק הראשון.

מי מאיתנו לא מכיר את השיר 'רחם'? השיר פרץ לתודעה מיד לאחר ההשמעה שלו בדיסק 'שמעתי', והפך לשיר חובה בכל רצף של שירי נשמה - סעודה שלישית, אזכרה או מעגל "שירי דיכאון" בסוף החתונה. אבל כמה מאיתנו יודעים ששוואקי היה חבר בלהקת 'פרחי מיאמי', עוד לפני שחלם על להיטי סולו ועל הופעות ענק?

לשם הסדר הטוב, בואו נחזור 33 שנים לאחור. משפחתו של יעקב עולה לארץ ישראל מארצות הברית ומתגוררת בירושלים. עד גיל שבע וחצי גדל יעקב הצעיר בעיר הקודש. זכרונות כמעט שאין לו מאותה תקופה, אבל את העברית שבפיו הוא זוקף לטובת שנות ילדות אלה. בגיל שבע וחצי משפחתו חוזרת לארצות הברית, ומאז הוא מגיע לארץ הקודש רק לביקורים והופעות. בזכות שכנו, ירחמיאל ביגון, וכנראה גם בזכות קולו הערב, הוא מגיע למקהלת הילדים פרחי מיאמי. "אהבתי לשחק כדורסל במקום ללכת לחזרות, ולכן הייתי במקהלה רק שנה אחת", הוא מעיד על עצמו בכנות. לפני עשר שנים, לאחר שהתחתן וקיבל אישור מהרב שלו, הוא התחיל להופיע בציבור. המוטיב הזה של שאלת רב עוד יחזור פעמים רבות במהלך השיחה שלנו. הוא עצמו הופתע מעוצמת התגובה לדיסק הראשון שלו. "היתה לי מתנה שהשם נתן לי, ורציתי לשיר ולעשות שמח. לא חשבתי אז שזה יגיע לכזו רמה. זה היה ממש שלא בדרך הטבע".

גם הדרך שבה נולד הלהיט 'רחם' היתה מיוחדת במינה. בנו של יוחי בריסקמן חגג בר מצווה. בשולחן החברים, ליד יעקב שוואקי, ישב פינקי וובר. הוא שר באוזניו את החלק הראשון של 'רחם' וביקש לשמוע את חוות דעתו. שוואקי התלהב ואמר, "תשמור לי את השיר הזה, ונעבוד יחד על החלק השני". התהליך ארך כמעט ארבעה חודשים. וובר עבד על ההמשך יחד עם שוואקי ובריסקמן. בסופו של דבר השיר נכנס לאלבום הראשון, הפך את שוואקי לשם מוכר בעולם הזמר החסידי, ואת האלבום לאחד הנמכרים ביותר בשוק זה.



והיא שעמדה במקרה

מתברר שהלהיטים מפתיעים אותו בכל פעם מחדש. בוקר אחד, בשעה שבע וחצי, מתקשר אליו איצי וולד: "חזרתי עכשיו מתפילת שחרית, ואתה חייב לשמוע מנגינה שעלתה במוחי למילים 'מה טובו אוהליך יעקב' - מה מה מה..." - איצי מפזם לאוזניו של שוואקי, המוחה על השעה המוקדמת, את אחד השיר שהפך ללהיט היסטרי, בעיקר אצל הצעירים. גם הלהיט האחרון מבית היוצר של שוואקי בקיסריה - 'והיא שעמדה' - הגיע כמעט במקרה. יונתן רזאל השמיע אותו לשוואקי והחזיר אותו למגירת השירים. לאחר כחודשיים, לפני ההופעה הגדולה בקיסריה, נזכר שוואקי בשיר ושאל מה שלומו. "אני לא מכניס אותו לאלבום שלי", אמר רזאל, "אתה יכול לקחת אותו". זו היתה אחת הרכישות המוצלחות שלו. שלמה פישמן, מנהל השיווק של שוואקי בארץ (מטעם חברת גרינטק), מספר כי נסע לא מזמן עם מרדכי בן דוד ברכב. במהלך כל הנסיעה ישב בן דוד ולמד, והשיר 'והיא שעמדה' התנגן ברקע הלוך וחזור. בן דוד התפעל מהשיר ואמר ששיר כזה יש ממש רק "אחד בדורו".

על מידת ההצלחה של 'והיא שעמדה' אפשר ללמוד מההופעה האחרונה בהיכל התרבות. לאחר כשלושה שירים רצה שוואקי להקדים כמה מילים לשיר הבא. הוא התחיל להגיד: "יש לנו..." והקהל כבר לא היה צריך יותר מזה. כולם השלימו את המשפט "יש לנו הפתעה הערב - יונתן רזאל!" וציפו לשיר 'והיא שעמדה'. שוואקי לא הבין מאיפה זה בא לו. הוא בכלל רצה להגיד שיש לנו 613 מצוות ולשיר את "לשם שמים". הוא ניגש ליוחי בריסקמן שהסביר לו את הטעות, ושניהם פרצו בצחוק, יחד עם הקהל הגדול. רק לשם השלמת המידע - בדיסק החדש, שיצא ממש בימים הקרובים, ישנו ביצוע מחודש של השיר, שהוקלט באולפן (ללא יונתן רזאל).

הקשר ההדוק עם יוחי בריסקמן, המתופף, אבל בעיקר המפיק המוסיקלי שלו, נוצר כבר בתחילת הדרך. חבר ראה אותו במלון בפלורידה והודיע לשוואקי - יש פה מפיק שמתאים לך בדיוק. מה שהיה הכי חשוב לו זו האמינות. הוא סומך על יוחי בעינים עצומות, ויוחי עושה עבורו את המשא ומתן ועומד מול גורמים חיצוניים. בריסקמן מבוגר יותר משוואקי וותיק בתחום המוסיקה החסידית. עוד לפני שנפגשו הוא היה מתופף ואף עסק בהפקות של מופעים מוסיקליים. היום אי אפשר להזכיר את שמו של שוואקי בלי להצמיד אליו את המפיק המוסיקלי יוחי בריסקמן. למרות תפקידו כשר החוץ בממלכה, יוחי הוא טיפוס שבורח ממצלמות ומראיונות תקשורתיים. בהופעה בפני ילדי קייטנת 'עזר מציון' העניקו הילדים תעודת הוקרה ליעקב שוואקי, וביקשו לתת שי גם לבריסקמן. הבחור כמעט והתחפר בתוך התוף הגדול ולא רצה לצאת. באותה הופעה למדתי דבר נוסף. האמת היא שהסכמת הזמר להופיע בהתנדבות בפני ילדים מוגבלים לא ממש הפתיעה אותי. כמעט כל הזמרים, הגדולים והקטנים, רושמים לעצמם ברזומה הופעות התנדבותיות בפני קהלים יחודיים. התופעה היותר מרשימה בהופעתו של שוואקי זו ההתחברות לקהל, וההתרחקות מהתנשאות שלעיתים מאפיינת זמרים גדולים. כבר בכניסתו לאולם הוא מתחבק עם חניכי הקייטנה, שקופצים לעברו בהתרגשות. במהלך כל ההופעה עמד על הבמה, לצידו של שוואקי, אחד החניכים בקייטנה, כשבפיו חלילית, והוא מנגן בכל המרץ. השניים לא עשו חזרה לפני ההופעה, וגם אינני בטוח שנגינת החלילית התאימה לעיבודים שבוצעו ע"י התזמורת. אבל הבחור הצעיר התקבל על ידם בטבעיות, ועמד על הבמה לאורך כל ההופעה, כשאף אחד לא מאיץ בו להצטרף לקהל, והוא מקבל את התשואות של חבריו ושל שוואקי גם יחד. לאחר ההופעה שוואקי מקדיש דקות ארוכות כדי להצטלם עם כל מי שמבקש, וכאלה יש רבים. חלקם עומדים לידו בביישנות ומחכים עד שהצלם התורן ייתן להם אישור להיפרד, וחלקם מחבקים את שוואקי בחום, כאילו גדלו יחד מתקופת הילדות, מבלי שהוא מנסה למנוע זאת. בהקשר זה הוא אוהב לספר את סיפורו של הרב שלום שבדרון זצ"ל, שכשהבין שהצילומים איתו נותנים שמחה ליהודים, הסכים להצטלם עם המבקשים, ואף ראה זאת כמצווה שיש לקיים בשמחה ובשלמות.



פגישה בכותל

כשביקשתי ממנו לספר על אירוע מרגש שחווה, הוא סיפר על מוצאי שבת האחרון, אז הלך להתפלל בכותל המערבי. לא היה לו סיכוי להתחבא, ולאחר שזוהה ע"י המעריצים הוא נעמד והצטלם עם כל המבקשים. בזווית עינו ראה בצד ילד כבן שמונה על כיסא גלגלים, שדוחק באביו ומנסה לשכנע אותו לגשת אל הזמר הידוע. שוואקי ניגש אליו בעצמו ושאל לרצונו. "אני רק רוצה תמונה ביחד איתך", נענה. מיד נעמד לידו והתמסר לצלם. השמחה הפשוטה הזו של הילד, מציין שוואקי, בשבילי שווה יותר מהכול. כשהוא מדבר על ההשפעה של השירים בעולם, ניתן ממש לחוש את הנחת שיש לו מכל סיפור. שדרן הרדיו מנחם טוקר סיפר לו על אותה פעם שהשמיע בשידור את השיר 'רחם', וקיבל שיחת טלפון מרגשת ממאזינה שעזבה את דרך היהדות לפני שנים רבות, וכעת החליטה לשוב לפגוש את הוריה ולהתקרב חזרה. באחת הנחיתות בארץ הגיע שוואקי לביקורת הדרכונים. הפקידה שבדקה את דרכונו ביקשה לוודא: "זה אתה הזמר?" לאחר שאישר כי זה אכן הוא, היא סיפרה בהתרגשות שאביה היה חולה מאוד, ואף הגיע למצב של קומה. הדבר היחיד שהגיב אליו היו השירים של שוואקי שהשמיעו לו ילדיו. היום, היא מספרת לשוואקי, הוא כבר מהלך על רגליו, וזה בזכות השירים שלך. התור המתארך מאחוריו בביקורת הדרכונים קטע את השיחה, שגרמה לו להתרגשות רבה.



לחנים מרחבי העולם

לעיתים מאחורי יצירת השירים עצמם מסתתר סיפור מרגש. שוואקי ובריסקמן מקבלים שירים ולחנים מכל העולם, בכמות שיכולה למלא אלבומים שלמים. חלקם ראויים להפקה, חלקם בקושי נשמעים לאוזן, אבל יש בהם גם הברקות. שוואקי עצמו מקדיש פחות זמן לנושא, אבל הוא מעיד על יוחי בריסקמן שמאזין לכל המנגינות הנשלחות אליו. זהו המאגר שמתוכו הם דולים את השירים לדיסקים החדשים. כך הגיע למשל השיר המפורסם 'ברשות מוריי ורבותיי', שנשלח ע"י בחור צעיר מאוד, והפך ללהיט. הוא מספר על השיר 'אבינו' מתוך הדיסק החדש, שהגיע מאת יוצר שאף פעם לא שמע עליו, ועל 'אם אשכחך' שנוצר בנסיבות מאוד מיוחדות. היה זה באחד הימים הקשים של חדשות על פיגוע המגיעות מארץ ישראל. יוחנן שפירא, תושב ארצות הברית, צופה בחדשות, ומרגיש כי הוא רוצה לבטא את הסולידריות שלו כלפי היושבים בציון. הוא כותב את הלחן למילים 'אם אשכחך ירושלים' ושולח אותו ליעקב שוואקי. כיום הוא מושמע כמעט בכל חתונה, ושוואקי מרגיש כי כאן נמתח הגשר המחבר בין יהודי התפוצות לאלה שיושבים בארץ הקודש. "בדיסק החדש יש שיר לחודש אלול", הוא לא יכול להתאפק מלספר, 'השיבנו אבינו לתורתך' - של יוסי גרין. כששרתי את זה באולפן אני בכיתי. כי זה בדיוק הדבר הנכון לעשות היום. לעשות תשובה ולעלות מעלה מעלה, ושירים כאלה אני רוצה שיעוררו את עם ישראל".

מתוך מאות השירים שמגיעים בוחרים השניים את השירים שייכנסו לאלבום הבא, ואלה נשלחים אל המעבדים השונים כדי שיכתבו את העיבוד המוסיקלי. שוואקי בוחר את המעבד על פי הסגנון שהוא רוצה לתת לשיר. כל מעבד וסגנונו.



מטרה לפשקווילים

אם תעיינו בדיסקולוגיה של שוואקי, תראו שכמעט על כל דיסק מקורי שהוא מוציא, יוצא גם דיסק של שירים מוכרים ומחרוזות ידועות. "הציבור רוצה בכל שנה דיסק חדש, וזה קשה מאוד להוציא שירים חדשים בכל פעם. חוץ מזה, אני רוצה לגוון ולשנות מדי פעם, וזו ההזדמנות שלי". גם מקומן של ההופעות לא נפקד, וכבר יצאו לאור שני סרטי dvd של הופעה בפריס וההופעה בקיסריה. "הצעירים היום כבר לא מספיק להם רק לשמוע, הם צריכים לראות", הוא מגדיר את הצורך של הדור שלנו. "לכן החלטנו להוציא דיסקים של ההופעות הגדולות, לשמח את הצעירים". שוואקי הוא זמר של קהל. אם ניקח לדוגמה את השירה העברית, נוכל להשוות אותו יותר לשלמה ארצי ופחות לאריק איינשטיין. הוא נותן show לצופים, וזה כולל אורות, קפיצות על הבמה וגם מיקרופון לקהל - דבר שרק מי שבטוח שהצופים שולטים בשיריו יכול לעשות. האורות זה לא הדבר החשוב היום, הוא מדגיש. אם הקהל אוהב אורות צבעוניים ועשן, אז זה מה שהוא יקבל. העיקר שהשירים יהיו שמחים ועל טהרת הקודש. זוהי עיקר תורתו של שוואקי. אבל מה לעשות ובלי מחלוקת כנראה שאי אפשר. כל מי שקצת מצוי בתוך העולם החרדי שמע ודאי על המלחמות שמתנהלות נגד שוואקי וזמרים אחרים. על מה יצא הקצף? לא תמיד זה ברור. הפשקווילים מדברים על זמר שלא שומע קול תורה, מופיע במופעים הנוגדים את רוח ההלכה, ואף הגדילו לעשות והוציאו פסקי הלכה הקוראים להחרים את האיש ואת שיריו. שוואקי לא יוצא למלחמת נגד. מבחינתו, התשובה שלו היא הכולל שבו הוא לומד. הכולל נמצא בעיר דיל שבניו-ג'רזי, סמוך לבית בו הוא מתגורר עם שלושת ילדיו (מכיוון שזה ממש מסקרן אתכם, אגלה לכם סוד גלוי: הוא לא מקבל מלגה מהכולל). שוב הוא מדגיש כי כל הליכותיו הן על פי פסקיו של רבו, ראש הכולל, הרב דיימונד. אין לו רבנים בארץ. הוא מתחשב בדעתו של הרב עובדיה יוסף (חכם עובדיה, כפי שהוא מכנה אותו) וגדולי תורה אחרים, אבל המילה האחרונה שמורה לרב מהכולל, וכך הוא מרגיש בטוח ורגוע. "אני לא פוחד מכל הדברים האלה. אם האדם עושה את הדבר הנכון אין לו ממה לחשוש". ויש לו גם הסברים מעשיים: "אחד מאלה שמנסים לעשות בלגן לקח תמונה שלי מהופעה שהיתה נפרדת, עיבד את התמונה בפוטושופ ומחק את הצד של הגברים, כך שראו רק אותי ואת הנשים. הוא בא עם זה לרב גדול והראה לו. לרב אין הרבה זמן. הוא ראה את התמונה וחתם על פסק הלכה. אני ראיתי את זה במו עיני".

שוואקי מדגיש שיש הופעות שמזמינים אותו והוא לא הולך. לטעמו, אלה שרודפים אותו מגיעים מתוך רצון לצבור כוח ולעשות בעיות. "אפילו מרדכי היהודי, שהציל את עם ישראל בדורו, לא היה רצוי לכל אחיו אלא רק לרוב אחיו", הוא נתלה באילן גבוה. אלה המשמיצים הם אולי אותם אלה שמפרסמים שמועות על הנתק בינו לבין אחיו, יוסף חיים, שהוציא לא מזמן אלבום בכורה. כששאלתי אותו על אחיו הוא ענה: "אנחנו בקשר, ואני ברכתי אותו ואיחלתי לו בהצלחה".

מתי נראה אתכם על הבמה יחד? אני לא מוותר.

"למה צריך להופיע יחד? תבוא לבית ההורים שלנו ותוכל לשמוע אותנו שרים ביחד".

מסתבר שאכן מדובר במשפחה מוסיקלית. מלבד שני האחים הזמרים, גם האח הגדול, משה דוד, הלחין מספר שירים עבור יעקב. הוא מספר שכשהיו ילדים בלייקווד ושרו יחד בסוכה, כל השכונה הגיעה כדי לשמוע את המשפחה המוסיקלית. לפי דעתו, האובייקטיבית יש לומר, בנו בן ה-3 שר מאוד יפה. את העבודה הוא משתדל שלא להכניס הביתה, ולהשאיר את הילדים הרחק מההתרחשות הבימתית. הוא גם לא כך אוהב להתחכך בברנז'ה של הזמר החסידי: "כולם חברים שלי, אבל אני שר וחוזר הביתה, למשפחה ולכולל. את יחסי החוץ אני משאיר ליוחי לעשות".



"הפרשה הפלילית - חילול השם גדול"

אבל גם בכולל בדיל לא תמיד שקט. הקהילה החלבית, שיעקב שוואקי נמנה על חבריה, ספגה מכה קשה בפרשייה הפלילית האחרונה, שהתפרסמה בארה"ב, וחלק מהעצורים הם מתוך הקהילה ואף מנכבדיה. שוואקי לא מעוניין להיכנס לפרטים, אבל גם לא יכול להתעלם מכך. "זה הגיע גם לכולל, כי זה דבר גדול וחילול השם גדול. זו גזירה משמיים ואנחנו צריכים תפילה. לא יעזור לדבר, אלא רק להתפלל לרחמי שמיים".

אך יש נושא שעליו הוא מרגיש צורך לדבר ולא רק להתפלל. לקראת הדיסקים החדשים שיוצאים השבוע, הוא נשמע כמעט מופתע מכך ששומרי תורה ומצוות מרשים לעצמם לצרוב דיסקים במקום לקנות. "זה הורס גם את הביזנס וגם את הנשמה. אתה הולך לבית כנסת ביום כיפור, אומר עננו, ואח"כ אתה גונב מיהודי. איך אתה יכול לחיות עם עצמך כשאתה עושה דברים כאלה?"

יומיים לאחר הפגישה שלנו יש לו הופעה גדולה, ושלמה מתרגל איתו את המשפטים בעברית ואת הנושאים שצריך להזכיר במהלך המופע. שוואקי הוא בחור עצמאי. הוא לא צריך ללמוד פיתוח קול (הלוואי עלי), אין לו מורה לכוריאוגרפיה, אבל יש לו מסר ברור שהוא מבקש להעביר לקוראי 'בשבע': תשמעו את המוסיקה, תתעוררו בשמחה, ואל תאמינו לכל מה שכתוב בעיתון.

7
( Hide )
  1. למה לקנא ככ בהצלחתו ?? קשה לפרגן ?.
    הוא זמר מעולה,צדיק,מופיע בהפרדה,ומי שי לו בעיה מקנאה שאוכלת אותו,שימשיך לסכסך וללכלך,ועוד ישלם על זה!!!

    השבמחק
  2. ככה מתבטא רב "שוואקי טיפש" אותו צריך להחרים לזה אתה קורא עבודה זרה כל זה בשביל לחולל מהומות ולהגיד שעשית משהו שב בכסא שלך ותתעסק בענינים שבאמת חשובים

    השבמחק
  3. הכי טוב לא להתייחס ושכל אחד ישמע מה שהוא אוהב ממה שידוע לי אין שום איסור על ישיבה מעורבת כל עוד אין ריקודים.
    פשוט העסקנים והרבנים מחמירים בארץ ולכן כל הופעה בארץ זאת פרשה בפני עצמה. שוואקי אחד הזמרים הגדולים שיצאו במוסיקה החסידית!

    השבמחק
  4. בלוי היקר בית המקדש לא חרב על ישיבה מעורבת אלא על שנאת חינם...

    השבמחק
  5. ל-ש-ו-ן ה-ר-ע !!!

    השבמחק
  6. יעקב תמשיך "עד בלי די"זמר ענק מוכשר וירא שמיים הלוואי וכל הזמרים בארץ היו כמוהו שימשיך לעשות לנו שמח ואין מה לעשות אנשים בארץ לא יכלום לראות אדם מצליח והוא ירא שהמיים שהקב"ה יתן לו כוח להצליח!!

    השבמחק

none
made with by DOS MUSIC