אלי בורונשטיין - 'דוס מיוזיק'.
רשמים משבת פרשת וירא בבית הכנסת הגדול בירושלים השבת התפללתי בבית הכנסת הגדול בירושלים, לאחר זמן רב שלא זכיתי להתפלל בבית הכנסת הגדול בירושלים.
נהנתי מאוד מהמקהלה שחזרה זה עתה מסע הופעות במינכן, כמובן עם מנצחה מאסטרו אלי יפה, ומהחזן חיים אדלר שזה עתה טס לארה״ב למסע הופעות, וכנראה בשל זאת הוא השקיע (״הרביץ קטעים״) בשביל חודש שלם, תודה.
היצירות שבוצעו:
תפילת שחרית:
ובלשון חסידים - חזן ומקהלה
אין כערכך - שטרייכר - סולן מהמקהלה
קל, אדון - שטרייכר
המחדש בטובו - אילתור של החזן חיים אדלר, מרגש.
צור ישראל - עממי
נקדש - המקהלה בלחנו של מאסטרו אלי יפה כשפירוש המילים ניכר במוטיבים של הפטרה במילים ״ככתוב על יד נביאך״
אז, בקול - המקהלה בלחנו של מאסטרו אלי יפה, כשדגש חזק על הפרדת ה״אז״ מ״בקול״ על פי כללי הדקדוק.
ממקומך (ברוך כבוד השם ממקומו) - בלחנו של אברהם אדלר - ביצוע מצוין, אני מאוד אוהב את המנגינה ב״מתי תמלוך בציון״ זוהי מנגינה של כמיהה ותחינה זה פשוט מרגש, ״על ידי דוד״ סולן הבס אדריאן.
אין כמוך - זילברטס/אלתר - החזן והמקהלה
לטב ולחיים ולשלם אמן - ״אילתור״
יעמוד - המנצח מאסטרו אלי יפה משמש כחזן (נפלא) והמקהלה בניצוחו של הבס אדריאן,
תפילת מוסף :
מרן דבשמיא/מי שברך - בלחנו של החזן חיים אדלר, ביצוע מושקע ויפה
אבינו שבשמים - ׳הודו להשם׳ שזה לא היה בלחנו של זים, וזה היה בלחנו של החזן חיים אדלר
מזמור לדוד - שחיים אדלר הביא לבית הכנסת הגדול - חזן ומקהלה, כשהחזן הולך עד הארון קודש ושר בינות הקהל
ובנחה יאמר - רוזנבלט
חצי קדיש - של מי זה? דוד קוסוביצקי?
נעריצך - אילתור
כבודו - מלבסקי/אילתור
שמע ישראל - אילתור
אין כאלוקינו - ניגון
אדון עולם
סוף
ישר כח לחזן חיים אדלר ונסיעה טובה ומזל טוב לחתונת בת אחיינו, וכן ישר כח למקהלה ולמנצחה מאסטרו אלי יפה
השבוע התקיים קונצרט החזנות הראשון בסדרת המנויים 'יובל', בו השתתפו החזנים משה שולהוף יעקב מוצן
עזי שוורץ אושי בלומנברג וצבי וייס ילד הפלא ארי וייספיש התזמורת הפילהרמונית הישראלית מקהלת יובל הפסנתרן האגדי ר' מנחם בריסטובסקי וכמובן הכל בניצוחו של הד"ר מרדכי סובול.
מזה כמה שנים אני נמנה חלק בלתי נפרד מחבורת חובבי החזנות המושבעים שלא מפספסים קונצרט של יובל. הקונצרט היה באולם האנגר 11 משום שהיכל התרבות בשיפוצים בימים אלו.
ומשום מה נהנתי עוד יותר מהיכל התרבות. מוזר? כלל לא היה משהו אווירה משפחתית היו מסכי ענק שגם היושבים אחורנית יכלו לחוש את הקונצרט, משא"כ בהיכל התרבות. והיו עוד ועוד שיפורים שלא זכינו להם בהיכל התרבות, היתה גם הקרנה על הקירות דבר שנתן מראה מכובד יפה שהכניס אותי ואת כולנו לאווירה , בקיצר' היתה הצלחה.
ועכשיו לפן המוזיקלי של הערב:
ראשית כל היצירה ששבתה את ליבי נגעה בנשמתי והביאה אותי למחוזות אחרים, היתה "הנני העני ממעש" ששר החזן משה שולהוף, אין זה סוד שאני מעריץ גדול של סגנונו של משה שולהוף ושהוא החזן המועדף עלי, הוא אחד מהבודדים שמזכירים לנו מה היה באותם ימים של תור הזהב של החזנות, כשאני מדמיין לעצמי בראש חזן ישר קופץ לי בראש החזן משה שולהוף.
איזה אמירה איזה קולרטורה איזה חום איזה כנות איזה השתפכות איזה איזה איזה, איזה חזן... זלגו לי דמעות בביצוע הזה ותסמכו עלי ששמעתי ביצועים רבים ליצירתו של יוסלה וכמו של שולהוף עדיין לא שמעתי, זה היה פשוט פנטסטי, הרגשתי כאילו אני עומד בבית הכנסת לפני תפילת מוסף, אלא שהתזמורת שניגנה מוטיבים מקדיש של מוסף עוררה אותי והזכירה לי היכן אני נמצא.
החזן משה שולהוף ביצע גם את היצירה המדהימה השונה והאהובה של שמידט האגדי, את "כי לקח טוב" זה היה ביצוע נדיר ומפתיע, אני מקווה שהיצירה תתחיל להיכנס לרפרטואר של החזנים בתפילות השבת.
ובאמת הקונצרט הזה היה מהמיוחדים ביותר, תזכירו לי מתי בפעם האחרונה שמענו בקונצרט חזנות שלא נדבר בתפילות יצירות של שליסקי של שמידט? תזכירו לי אני לא זוכר...
ואם כבר דיברתי על שליסקי, אז צריך לתת מקום של כבוד לביצוע של החזן יעקב מוצן ליצירה שמבצע שליסקי 'מזמור לדוד' יצירה סגנון קצת אופראית, הזכירה לי את Una Furtiva Lagrima , זו יצירה מדהימה שזכתה לעיבוד ולהחייאה בקונצרט הזה. והכי חושב היא זכתה לביצוע מדהים של החזן יעקב מוצן שאין טעם להכביר במילים על גדולתו וביצועיו, אכן חד בדור.
וכאמור החזן יעקב מוצן ביצע גם את 'אחינו של יוסלה שהיא יצירה נפלאה, והעיבוד של אופיר סובול היה פנטסטי אהבתי את שינויי הטמפו של היצירה, ובעיקר שבהשתא בעגלא זה הפך למעין פזמון, התפוח עלה מעל העץ?
אה כמעט שכחתי, וגם היה את הכוכב הצעיר עזי שוורץ שכהרגלו הפגין יכולות וביצועים שידועים יותר על במות היכלות האופרה, עזי בחורצ'יק מוזיקאי ומוזיקלי.הוא היה פנטסטי והפגין גם יכולות קוליות מרשימות, דבר שהביא אותי מעט לתחושה של בלבול בין כל צבעי הקול וכל הטכניקות הקוליות. עזי ביצע את אתה יצרת ואת וביום השבת, ביצועיו היו מדויקים ומרשמים לעילא ולעילא! (שמתי לב שבאתה יצרת הוא לא השתמש בהוספות שכתב הד"ר מרדכי סובול ב'חרבה עירנו').
ואיך שכחתי את ילד הפלא ארי וייספיש, תלמיד בית הספר 'מלאכים' של המנצח רפי ביטון, איזה ילד מוכשר מוזיקלי עם קול נעים ושמיעה ועמידה נהדרת בקצב, הוא ילד? הוא שר כזקן ורגיל! וזה לא חדש לי שלשום הוא שר בקונצרט 'קולות מן השמים' כמה יצירות והוא היה מעולה, כמו כן כמה פעמים הוא שר את אנא עבדא של רביץ בפתיחת ארון הקודש בתפילות השבת בבית הכנסת הגדול ברמת-גן. כל הכבוד.
ועכשיו הגענו לשני החזנים הצעירים שהתווספו לתוכנית המנויים, .
ראשית כל צבי וייס, חזן נהדר עם אמירה משובחת כשל חזן קולרטורות נאות ומכובדות, אברך צעיר (כמעט ראש ישיבה-מה זה הפראק הזה שהוא לבש?) הוא לא בא למכור קול מטורף וצרחות אל חזנות טובה ונעימה, והוא הצליח. הצליח ובגדול, הוא ישב על הצלילים הנכונים בזמן הנכון הוא השתפך כראוי והגיע אל יעודו והוכיח שזהו מקומו. אני הייתי מופתע ממנו, הוא השתפר מבחינה ביצועית בתקופה האחרונה לבלתי הכר,
הוא ביצע את רזא דשבת של מנדלבאום יצירה נפלאה בזכות עצמה, ואת אב הרחמים של שליסקי שהיא יצירה קשה ומיוחדת, התיזמור של זה היה מיוחד עם דגש על פירוש המילים, אני פחות אהבתי את היצירה כשהיא מבוצת בסגנון קוסביצקאי.
כל הכבוד ובהצלחה.
והיה עוד חזן צעיר ופחות מוכר אושי בלומנברג הוא חזן עם הבנה עמוקה, ללא חקיינות עם השקעה להביא משהו חדש, עם פלסאטו משגע, בחור מוזיקלי, (כפי שניתן לראות בביצועים אחרים שלו) בכל זאת חזן צעיר חדש בארץ ופעם ראשונה הופעה בקהל עצום ו"טורף" כזה, אני חושב שיש לעודד את החזנים הצעירים ולהעלאות להם את המורל וחלילה לא לגרום ההפך.
אושי ביצע את רבי ישמעל אומר ואת אמר רבי אלעזר של יוסלה הגדול, שתיהם יצירות קשות ומסובכות שדורשות כושר רב והקשבה ועל כן שאפו.
היתה גם מחרוזת תזמורתית מחשמלת של ד"ר מרדכי סובול בשירי יוסלה, התזמורת פשוט שרה ומאחוריה/מלפניה מקהלה בת 2500 איש זה היה מחזה מדהים, והפסנתרן ר' מנחם בריסטובסקי איזה יופי של קטעי סולו במקימי,
אני שמחתי מאוד שלא היו הרבה קטעים מיוסלה משום שלשיר יוסלה זה אחד הדברים הקשים והמכשילים שלא הרבה מסוגלים לכך, ואני מעדיף בדרך כלל להקשיב ליוסלה עצמו.
וכעת נחזור אל הגשמיות, "האנגר11" - שמעתי על החום ועל הכסאות, וזה מצחיק אותי. תסתכלו ביוטיוב בסרטונים של הופעות של פאברוטי דומינגו ודומיהם, תראו איך נראה האולם, גם הם הופיעו כשלא הכל היה מוגבה, ודווקא היה מאוד מרווח אתמול היה מקום להניח רגל על רגל בשלווה, לי היה נעים מאוד, לי כלל לא היה חם, אך כנראה על הבמה בשל התאורה היה להם חם. צריך להבין שיש קשיים ולא הכל יכול לצאת בדיוק כפי שרוצים ואנחנו בתור קהל צריכים לפרגן לעזור ולעודד, דווקא ענין המסכים נעם לי מאוד.
עוד דבר שמאוד נהנתי בקונצרט הזה זה היה ענין ההגברה, היא היתה מצוינת לגמרי, שמעו מעולה זה לא היה חזק מידי זה היה פשוט מיוחד ועל כן מגיע ישר כח להגברת "בכר",
תודות למארגנים ולמפיקים
השבוע גם התקיימה חתונת בתו השנייה של החזן ר' איצ'ה מאייר הלפגוט, הוא שר בחתונה את ולירושלים עירך של אודעסר/קוסביצקי
הנה הקטע מהחתונה לצפייה :
נהנתי מאוד מהמקהלה שחזרה זה עתה מסע הופעות במינכן, כמובן עם מנצחה מאסטרו אלי יפה, ומהחזן חיים אדלר שזה עתה טס לארה״ב למסע הופעות, וכנראה בשל זאת הוא השקיע (״הרביץ קטעים״) בשביל חודש שלם, תודה.
![]() |
בית הכנסת הגדול בירושלים |
היצירות שבוצעו:
תפילת שחרית:
ובלשון חסידים - חזן ומקהלה
אין כערכך - שטרייכר - סולן מהמקהלה
קל, אדון - שטרייכר
המחדש בטובו - אילתור של החזן חיים אדלר, מרגש.
צור ישראל - עממי
נקדש - המקהלה בלחנו של מאסטרו אלי יפה כשפירוש המילים ניכר במוטיבים של הפטרה במילים ״ככתוב על יד נביאך״
אז, בקול - המקהלה בלחנו של מאסטרו אלי יפה, כשדגש חזק על הפרדת ה״אז״ מ״בקול״ על פי כללי הדקדוק.
ממקומך (ברוך כבוד השם ממקומו) - בלחנו של אברהם אדלר - ביצוע מצוין, אני מאוד אוהב את המנגינה ב״מתי תמלוך בציון״ זוהי מנגינה של כמיהה ותחינה זה פשוט מרגש, ״על ידי דוד״ סולן הבס אדריאן.
אין כמוך - זילברטס/אלתר - החזן והמקהלה
לטב ולחיים ולשלם אמן - ״אילתור״
יעמוד - המנצח מאסטרו אלי יפה משמש כחזן (נפלא) והמקהלה בניצוחו של הבס אדריאן,
תפילת מוסף :
מרן דבשמיא/מי שברך - בלחנו של החזן חיים אדלר, ביצוע מושקע ויפה
אבינו שבשמים - ׳הודו להשם׳ שזה לא היה בלחנו של זים, וזה היה בלחנו של החזן חיים אדלר
מזמור לדוד - שחיים אדלר הביא לבית הכנסת הגדול - חזן ומקהלה, כשהחזן הולך עד הארון קודש ושר בינות הקהל
ובנחה יאמר - רוזנבלט
חצי קדיש - של מי זה? דוד קוסוביצקי?
נעריצך - אילתור
כבודו - מלבסקי/אילתור
שמע ישראל - אילתור
אין כאלוקינו - ניגון
אדון עולם
סוף
ישר כח לחזן חיים אדלר ונסיעה טובה ומזל טוב לחתונת בת אחיינו, וכן ישר כח למקהלה ולמנצחה מאסטרו אלי יפה
השבוע התקיים קונצרט החזנות הראשון בסדרת המנויים 'יובל', בו השתתפו החזנים משה שולהוף יעקב מוצן
עזי שוורץ אושי בלומנברג וצבי וייס ילד הפלא ארי וייספיש התזמורת הפילהרמונית הישראלית מקהלת יובל הפסנתרן האגדי ר' מנחם בריסטובסקי וכמובן הכל בניצוחו של הד"ר מרדכי סובול.
מזה כמה שנים אני נמנה חלק בלתי נפרד מחבורת חובבי החזנות המושבעים שלא מפספסים קונצרט של יובל. הקונצרט היה באולם האנגר 11 משום שהיכל התרבות בשיפוצים בימים אלו.
ומשום מה נהנתי עוד יותר מהיכל התרבות. מוזר? כלל לא היה משהו אווירה משפחתית היו מסכי ענק שגם היושבים אחורנית יכלו לחוש את הקונצרט, משא"כ בהיכל התרבות. והיו עוד ועוד שיפורים שלא זכינו להם בהיכל התרבות, היתה גם הקרנה על הקירות דבר שנתן מראה מכובד יפה שהכניס אותי ואת כולנו לאווירה , בקיצר' היתה הצלחה.
ועכשיו לפן המוזיקלי של הערב:
ראשית כל היצירה ששבתה את ליבי נגעה בנשמתי והביאה אותי למחוזות אחרים, היתה "הנני העני ממעש" ששר החזן משה שולהוף, אין זה סוד שאני מעריץ גדול של סגנונו של משה שולהוף ושהוא החזן המועדף עלי, הוא אחד מהבודדים שמזכירים לנו מה היה באותם ימים של תור הזהב של החזנות, כשאני מדמיין לעצמי בראש חזן ישר קופץ לי בראש החזן משה שולהוף.
איזה אמירה איזה קולרטורה איזה חום איזה כנות איזה השתפכות איזה איזה איזה, איזה חזן... זלגו לי דמעות בביצוע הזה ותסמכו עלי ששמעתי ביצועים רבים ליצירתו של יוסלה וכמו של שולהוף עדיין לא שמעתי, זה היה פשוט פנטסטי, הרגשתי כאילו אני עומד בבית הכנסת לפני תפילת מוסף, אלא שהתזמורת שניגנה מוטיבים מקדיש של מוסף עוררה אותי והזכירה לי היכן אני נמצא.
החזן משה שולהוף ביצע גם את היצירה המדהימה השונה והאהובה של שמידט האגדי, את "כי לקח טוב" זה היה ביצוע נדיר ומפתיע, אני מקווה שהיצירה תתחיל להיכנס לרפרטואר של החזנים בתפילות השבת.
ובאמת הקונצרט הזה היה מהמיוחדים ביותר, תזכירו לי מתי בפעם האחרונה שמענו בקונצרט חזנות שלא נדבר בתפילות יצירות של שליסקי של שמידט? תזכירו לי אני לא זוכר...
ואם כבר דיברתי על שליסקי, אז צריך לתת מקום של כבוד לביצוע של החזן יעקב מוצן ליצירה שמבצע שליסקי 'מזמור לדוד' יצירה סגנון קצת אופראית, הזכירה לי את Una Furtiva Lagrima , זו יצירה מדהימה שזכתה לעיבוד ולהחייאה בקונצרט הזה. והכי חושב היא זכתה לביצוע מדהים של החזן יעקב מוצן שאין טעם להכביר במילים על גדולתו וביצועיו, אכן חד בדור.
וכאמור החזן יעקב מוצן ביצע גם את 'אחינו של יוסלה שהיא יצירה נפלאה, והעיבוד של אופיר סובול היה פנטסטי אהבתי את שינויי הטמפו של היצירה, ובעיקר שבהשתא בעגלא זה הפך למעין פזמון, התפוח עלה מעל העץ?
אה כמעט שכחתי, וגם היה את הכוכב הצעיר עזי שוורץ שכהרגלו הפגין יכולות וביצועים שידועים יותר על במות היכלות האופרה, עזי בחורצ'יק מוזיקאי ומוזיקלי.הוא היה פנטסטי והפגין גם יכולות קוליות מרשימות, דבר שהביא אותי מעט לתחושה של בלבול בין כל צבעי הקול וכל הטכניקות הקוליות. עזי ביצע את אתה יצרת ואת וביום השבת, ביצועיו היו מדויקים ומרשמים לעילא ולעילא! (שמתי לב שבאתה יצרת הוא לא השתמש בהוספות שכתב הד"ר מרדכי סובול ב'חרבה עירנו').
ואיך שכחתי את ילד הפלא ארי וייספיש, תלמיד בית הספר 'מלאכים' של המנצח רפי ביטון, איזה ילד מוכשר מוזיקלי עם קול נעים ושמיעה ועמידה נהדרת בקצב, הוא ילד? הוא שר כזקן ורגיל! וזה לא חדש לי שלשום הוא שר בקונצרט 'קולות מן השמים' כמה יצירות והוא היה מעולה, כמו כן כמה פעמים הוא שר את אנא עבדא של רביץ בפתיחת ארון הקודש בתפילות השבת בבית הכנסת הגדול ברמת-גן. כל הכבוד.
ועכשיו הגענו לשני החזנים הצעירים שהתווספו לתוכנית המנויים, .
ראשית כל צבי וייס, חזן נהדר עם אמירה משובחת כשל חזן קולרטורות נאות ומכובדות, אברך צעיר (כמעט ראש ישיבה-מה זה הפראק הזה שהוא לבש?) הוא לא בא למכור קול מטורף וצרחות אל חזנות טובה ונעימה, והוא הצליח. הצליח ובגדול, הוא ישב על הצלילים הנכונים בזמן הנכון הוא השתפך כראוי והגיע אל יעודו והוכיח שזהו מקומו. אני הייתי מופתע ממנו, הוא השתפר מבחינה ביצועית בתקופה האחרונה לבלתי הכר,
הוא ביצע את רזא דשבת של מנדלבאום יצירה נפלאה בזכות עצמה, ואת אב הרחמים של שליסקי שהיא יצירה קשה ומיוחדת, התיזמור של זה היה מיוחד עם דגש על פירוש המילים, אני פחות אהבתי את היצירה כשהיא מבוצת בסגנון קוסביצקאי.
כל הכבוד ובהצלחה.
והיה עוד חזן צעיר ופחות מוכר אושי בלומנברג הוא חזן עם הבנה עמוקה, ללא חקיינות עם השקעה להביא משהו חדש, עם פלסאטו משגע, בחור מוזיקלי, (כפי שניתן לראות בביצועים אחרים שלו) בכל זאת חזן צעיר חדש בארץ ופעם ראשונה הופעה בקהל עצום ו"טורף" כזה, אני חושב שיש לעודד את החזנים הצעירים ולהעלאות להם את המורל וחלילה לא לגרום ההפך.
אושי ביצע את רבי ישמעל אומר ואת אמר רבי אלעזר של יוסלה הגדול, שתיהם יצירות קשות ומסובכות שדורשות כושר רב והקשבה ועל כן שאפו.
היתה גם מחרוזת תזמורתית מחשמלת של ד"ר מרדכי סובול בשירי יוסלה, התזמורת פשוט שרה ומאחוריה/מלפניה מקהלה בת 2500 איש זה היה מחזה מדהים, והפסנתרן ר' מנחם בריסטובסקי איזה יופי של קטעי סולו במקימי,
אני שמחתי מאוד שלא היו הרבה קטעים מיוסלה משום שלשיר יוסלה זה אחד הדברים הקשים והמכשילים שלא הרבה מסוגלים לכך, ואני מעדיף בדרך כלל להקשיב ליוסלה עצמו.
וכעת נחזור אל הגשמיות, "האנגר11" - שמעתי על החום ועל הכסאות, וזה מצחיק אותי. תסתכלו ביוטיוב בסרטונים של הופעות של פאברוטי דומינגו ודומיהם, תראו איך נראה האולם, גם הם הופיעו כשלא הכל היה מוגבה, ודווקא היה מאוד מרווח אתמול היה מקום להניח רגל על רגל בשלווה, לי היה נעים מאוד, לי כלל לא היה חם, אך כנראה על הבמה בשל התאורה היה להם חם. צריך להבין שיש קשיים ולא הכל יכול לצאת בדיוק כפי שרוצים ואנחנו בתור קהל צריכים לפרגן לעזור ולעודד, דווקא ענין המסכים נעם לי מאוד.
עוד דבר שמאוד נהנתי בקונצרט הזה זה היה ענין ההגברה, היא היתה מצוינת לגמרי, שמעו מעולה זה לא היה חזק מידי זה היה פשוט מיוחד ועל כן מגיע ישר כח להגברת "בכר",
תודות למארגנים ולמפיקים
השבוע גם התקיימה חתונת בתו השנייה של החזן ר' איצ'ה מאייר הלפגוט, הוא שר בחתונה את ולירושלים עירך של אודעסר/קוסביצקי
הנה הקטע מהחתונה לצפייה :
אין תגובות
הוסף רשומת תגובה