דף הבית קליפים צור קשר מפת האתר נגן השירים

Slider

מקדש מלך - ישי ריבו || המלצת דיסק

0


שיר ראשון מתוך הפרוייקט “אחכה לו”, פרוייקט מוסיקלי חדש מציג אסופה של שירי תקווה, אמונה וגעגועים, יחד עם ניגונים לפיוטים מוכרים שהולחנו בשואה. המכנה המשותף לכולם: שרו אותם בשואה והם הולחנו באותה תקופה או בסמוך לה.

הסיפורים המלווים כל שיר באלבום הם פרי תחקיר שערכו הרב תמיר גרנות והכליזמר חיליק פרנק. השניים תרו אחר ניגונים וסיפורים שיספרו את סיפור השואה באופן שונה מהמקובל - באמצעות הצלילים. בכל אחד מהסיפורים המלווים את הניגונים באלבום יש לניגון תפקיד מיוחד. פעם הניגון הוא משמש כהבעה של זעקת תקווה, פעם להפיכת מציאות של דיכאון וייאוש לתנועה של תקווה ופעם הוא מקור לאנרגיה.

השירים שנאספו זכו לעיבודים חדשים על ידי המנהל המוסיקלי של הפרוייקט, נאור כרמי והם מבוצעים ברגישות רבה על ידי על ידי אביתר בנאי, אהוד בנאי, שי גבסו, בועז דוידוב, אודי דוידי, ירמי קפלן, ישי ריבו ונתנאל ביננשטוק

השיר הראשון שיוצא לרדיו, "מקדש מלך" מבוצע על ידי היוצר הצעיר והמוערך ישי ריבו, זוכה פרס אקום לשנת 2012. ריבו שהשתתף בפרוייקט של עידן רייכל ולקח חלק באלבום של “הלב והמעיין” לצד אהוד ואביתר בנאי עתיד להוציא בקרוב את אלבום הבכורה שלו. המילים לשיר נכתבו על ידי רבי שלמה אלקבץ והלחן של יוסף מנדלבוים מחסידות בובוב.

הסיפור מאחורי השיר נכתב וסופר על ידי הרב מאיר לאו: בלילה הראשון שלנו במחנה העבודה בצ'נסטוחובה, שמעתי לראשונה את שירת "לכה דודי" מפיו של יוסל מנדלבאום. היה זה ליל-שבת. נפתלי שכב לצדי, מנסה לחמם אותי מקרירותה של האדמה הטחובה, כשלפתע שמע צליל של נעימות חסידיות שהכיר מקרקוב, עיר הולדתו. נרגש כולו מניחוח הילדות שפשט לפתע סביבו, זכר לימים כה אחרים וכה רחוקים... נפתלי זחל על אדמת הצריף לכיוון הקול השר. השיר והניגון היו מוכרים לו. היה זה יוסל מנדלבאום חסיד בובוב, חזן בקרקוב ומגדולי החזנים בעולם. שנים אחר כך היה אחי נפתלי בביקור בברוקלין אצל הרבי מבובוב באותה תקופה, רבי שלמה הלברשטאם זצ"ל. במהלך הערב שוחח האדמו"ר עם אחי, ובין השאר סיפר לו נפתלי על יוסל מנדלבאום ששר את "מקדש מלך" בליל-שבת במחנה העבודה בצ'נסטוחובה, ובכך תרם, בלי דעת, תרומה גדולה לחיותנו הרוחנית. הוא החזיר אותנו לחיק המשפחה גם בתנאים הקודרים שבהם היינו שרויים אז, "חבל שעקבותיו אבדו בבוכנוואלד", חזר נפתלי וביכה אותו. הרבי לחש לאחד הגבאים משהו באוזנו, וזה הופיע כעבור דקות אחדות, כשהוא אוחז בזרועו של יהודי נמוך-קומה בעל זקן לבן, מרשים. "הנה יוסל מנדלבאום!" אמר הרבי, וביקש מן הזקן שלפניו, שהיה אז בן יותר מ-80 שנה, לשיר את "מקדש מלך". למרות ארבעים השנה שחלפו והקומה ששחה לא נשתנה קולו של יוסל מנדלבאום ונותר צלול וחזק כשהיה, ובשעה ששר את "קומי צאי מתוך ההפיכה" לא את חסידי הרבי מברוקלין ראה נפתלי לנגד עיניו, אלא את החלכאים והנדכאים שישבו על האדמה הלחה והקרה בצריף שבצ'נסטוחובה בליל-שבת אחד של שלהי נובמבר 1944.

הפרויקט נערך בשיתוף עם המרכז ללימודי השואה במכללת ירושלים שבראשות חוקרת השואה אסתר פרבשטין ומנהלת המרכז דורית טפרברג. ההרכב שמנגן בכל הקטעים הוא "הלב והמעין", מנהל מוסיקלי: נאור כרמי. סולן: חיליק פרנק בקלרינט. נאור כרמי: קונטרה בס, אורן צור: כינור ומנדולינה. נדב בכר: גיטרה. אסף זמיר: לי הקשה
0

אין תגובות

הוסף רשומת תגובה

none
made with by DOS MUSIC