דף הבית קליפים צור קשר מפת האתר נגן השירים

Slider

הכלייזמרים בצפת-מתוך NRG

0


חג הכלייזמרים בצפת קרב ובא החל מיום שני יפתחו לציבור הרחב במות בכל העיר לכן הבאנו לכם כתבה שתסדר לכם את כל העניינים ,
NRG
המכון הצפתי
פסטיבל הכליזמרים שמתחיל השבוע בצפת מאפיין גם הוא את רוח ההתחקות האופנתית אחרי השורשים היהודים בתרבות בכלל ובמוזיקה בפרט. אשר קשר שומר על קשר עם המסורת
חלק לא מבוטל מהקהל ומההרכבים שתראו בפסטיבל הכליזמרים העשרים בצפת, נוגעים באופן כזה או אחר בגל ההתחקות של השנים האחרונות: התחקות אחר שורשי המסורת היהודית במוזיקה ובתרבות בכלל. לצד תופעת זמרי הרוק השקועים בלימודי פייטנות ושירת ימי הביניים, להקות צעירות רבות בארץ ובחו"ל תרות מוזיקלית אחר השטעטל המזרח אירופאי.

בפסטיבל הכלייזמרים בצפת יופיעו להקות כמו ה"אנסמבל הקלטו-בלקני", "קרליבך נון-סטופ", "סימפלי צפת", "התזמורת העממית" ולהקת הנשים "נשות חווה", כולן להקות צעירות, המהוות עדות חיה ומוזיקלית
מובהקת למותה של שלילת הגלות, ולאימוצה המחודש לתרבות הישראלית.

ישראל ממשיכה גל עולמי של ההתעוררות הנובעת, בין השאר, מתהליך שהתרחש מוקדם יותר בארצות הברית ובאירופה, של עדנה למוזיקת הפולק והמוזיקה הצוענית", אומר אסף תלמודי, חבר להקת "אוי דיויז'ן" שיזם את מרתון המוזיקה היהודית שהתקיים לפני כשבועיים בבית אבי-חי בירושלים ובמועדון לבונטין 7 בתל-אביב. "מוזיקאים שחיפשו מסורות מוזיקליות מהן ישאבו את השראתם, הבינו שאפשר לבסס את יצירתם על המוזיקה העממית המקומית ולהחיות אותה מחדש".

וגם לנשים בלבד
אורית אורבך, מייסדת להקת הנשים "נשות חווה", משלבת הרמוניה ומקצבים אתניים-מזרח תיכוניים, לטיניים, רוק וג'אז עם מוזיקת נשמה יהודית, סבורה כמו תלמודי, כי מדובר בתהליך כלל עולמי: "אנחנו מופיעות בפסטיבלים ברחבי העולם מארצות הברית ועד תאילנד, והשילוב של מוזיקת עולם מסורתית עם אלמנטים מודרניים כמו מוזיקה אלקטרונית, תופס היום בכל מקום".אבל לא רק בעולם, כך מתברר: "בהופעות שלנו בארץ", מספרת אורבך, "מגיעים חרדים שרוצים לשמוע את המוזיקה שגדלו עליה בביצוע קצת שונה, וגם חילוניים חובבי ג'ז ורוק, שרוצים להתחבר למוזיקה שלהם מכיוון אחר". נשות חווה (החילוניות...) יתארחו בפסטיבל הכלייזמרים גם במופע "לאמונה מזמור", שייוחד לנשים בלבד: "מבחינתנו זו סגירת מעגל משום שנפגשנו לראשונה בפסטיבל הכלייזמרים בצפת. קבוצה של נשים חרדיות ביקשו מאיתנו להקים להקת נשים, שתוכל לנגן את המוזיקה שלנו לנשים בלבד. זה מדהים עד כמה בהופעות הללו יש השתוללות מטורפת, משום שזהו הפורקן היחיד בעצם, שהן מרשות לעצמן". גם חנן בר-סלע, המנהל המוזיקלי של פסטיבל הכלייזמרים בצפת משנת 1996, מאושר מהעובדה שיש חיזוק בנושא הצעירים המגיעים לפסטיבל, בזכות הוורסטיליות המוזיקלית שלו בשנים האחרונות: "המופעים הללו יתרכזו בבמת צעירים שנקראת "סראיה חוץ". יופיע שם נגן הקלרנית הגרמני הלמוט הייזל שמנגן עם טאצ' ג'זי מדהים (גרמניה נחשבת כיום מעצמת כלייזמר- א.ק)". הייזל שאגב אינו יהודי, עבד במהלך השבוע האחרון בכיתות אמן בצפת, בהן השתתפו ישראלים ולא ישראלים, יהודים וכאלו שאינם. עוד יופיעו בפסטיבל הכלייזמרים בצפת: נגן הקלרנית הנצחי גיורא פיידמן, הכנר מירל רזניק, ישי לפידות שיארח את אופ-שימחעס, שלמה בר והברירה הטבעית ושלמה גרוניך. בנוסף להופעות השונות, יתקיימו מתחמי מוזיקת קרליבך, הקרנת סרטי כליזמר והעיירה היהודית במשך כל הפסטיבל, ומפגשי מוזיקה וקבלה אל תוך הלילה.
0

אין תגובות

הוסף רשומת תגובה

none
made with by DOS MUSIC