הדרגות המוזיקליות השמימיות

 


התו השמיני 

 חז"ל מתארים את הכלי המוזיקלי שנקרא "כינור" ככלי דמוי נבל ידני בו עשו הלויים שימוש בבית המקדש ללוות את שירתם. הוא כלל שבעה מיתרים באורכים שונים. אנו מאמינים שאותם שבע מיתרים היו מכוונים כשבעת התווים של הסולם המוזיקלי שאנו מכירים אותו כיום. אותם שבע מיתרים ותווים חוזרים שוב ושוב, משמאל לימין, מתחילים בתו הנמוך ביותר שהאוזן האנושית יכולה לשמוע ומגיעים למעלה עד לגבול השמיעה הנעים לאוזן. הפסנתר הוא דוגמא ויזואלית טובה לאותה תופעה, הוא מתחיל מצד שמאל הקיצוני מצלילים נמוכים כמעט בלתי ניתנים להבחנה, כל הדרך לימין, למעלה, שוב עד כמעט לצלילים בלתי ניתנים להבחנה בשל גובהם. אותם שבע תווים כוללים את כל המוזיקה שנכתבה מאז ומעולם בכל לחן מתחילת המוזיקה ועד לביאת המשיח. 

 חז"ל מאוחר יותר אמרו לנו שכאשר המשיח יגיע במהרה בימינו, אותו כלי מוזיקלי "הכינור" יופיע עם מיתר חדש נוסף, שיעלה את מספר המיתרים משבע לשמונה. אותו מיתר שמיני נרמז בספר התהילים כאשר דוד המלך כתב על "השמינית" - המיתר השמיני של הכלי. למרות המגבלה של ההבנה שלנו על כך, הכוונה היא שהסולם המוזיקלי שלנו שכולל כיום שבעה דרגות של צליל יכלול לעתיד לבוא גם את הדרגה השמינית או כמו שאנו קוראים לה - "התו השמיני". 

זה בלתי אפשרי היום לדמיין מה יעשה השדרוג השמימי הזה לחוויה המוזיקלית שלנו. המיתר השמיני יכוון לתו רוחני שייצור סאונד שאינו קיים בימינו. ניסיונות רבים נעשו כדי לנסות להגיע לאותו תו או צליל שמיני, אבל כולם כשלו. התו השמיני שלנו היום הוא למעשה אינו צליל חדש אלא רק חזרה על אותו הצליל הראשון רק בסולם גבוה יותר מה שאנו מכנים "האוקטבה הבאה". 

 A..B..C..D..E..F..G…..A מה שמעניין מאד בכך, שמלחינים קלאסיים של המאה האחרונה מעולם לא חדלו מניסיונותיהם "לפרוץ" את הסולם המוכר של השבעה תווים ולנסות להגיע למשהו "מעבר" למה שהיה מוכר ולמרות שהם הצליחו ליצור מוזיקה שנשמעת מעט שונה מהמוזיקה הקלאסית שקדמה להם, הם עדיין לא הצליחו ליצור דרגה מוזיקלית נוספת לסולם שבע התווים המוכר. זה נראה כאילו ישנה ציפייה ארוכה בעולם המוזיקה, בקרוב ממש, לפריצת דרך משמעותית באופק. 

 המילים בשיר הנושא של האלבום מבוססים על התיאוריה שאותו "תו שמיני" הוא למעשה אינו דרגה מוזיקלית חדשה לסולם המוזיקלי, אלא במקום, צליל שישלב את כל התווים ביחד. צליל "מקור" שיצליח לשלב בהרמוניה מושלמת את כל שבעת התווים המוכרים. הדוגמא מומחשת בשיר באמצעות האור הלבן הטהור שהוא שילוב של כל צבעי הקשת דרך מנסרה. איכשהוא כל אותם צבעים נוכחים באור הלבן לפני שהם מתפזרים ובכל זאת כשהם מתערבבים בפרופרוציה נכונה הם הופכים לאור לבן טהור. באופן דומה, צליל התו השמיני ייצור צליל חדש ייחודי ומשובח שייצג את כל התווים במוזיקה לכדי תו אחד. אחדות מושלמת של כל האנשים, שמיוצגת בידי אחדות של כל השירים והמוזיקה, כדי לרומם את האחד והיחיד עם משיח צדקנו. יהי רצון שיום זה יבוא במהרה בימינו אמן



ראובן יזדיאן בסינגל חדש – "עכשיו מתבהר"

 


"א-ביסל איז גוד... תחשיב לי ת'שתיקה כקרבן עלה..." ראובן יזדיאן בסינגל חדש – "עכשיו מתבהר" מגיפה, זן חדש, סגר כן או לא, שיטפונות ושריפות ענק ברחבי הגלובוס. ומבחינת ראובן יזדיאן, מוזיקאי זמר ויוצר רוק יהודי מחוספס, דווקא "עכשיו מתבהר". כי מתוך החושך יתגלה האור, ואז הכל יתבהר... הטקסט הייחודי פרי עטו של יזדיאן [שגם חתום על הלחן] הינו דיאלוג בין בן לאביו, שכל בקשתו ורצונו בצורה הכי חשופה פשוטה וכנה, זה את קרבתו ואהבתו של האב. על העיבוד וההפקה המוסיקלית ראובן יזדיאן ודן איילון.



אהרל'ע סאמעט, יואלי דיקמן והמלחין מלונדון - מגישים: "אמת וקיים לעד"

 


אהרל'ע סאמעט, יואלי דיקמן והמלחין מלונדון - מגישים: "אמת וקיים לעד"! 

 לקראת הימים הנוראים הבאים עלינו לטובה ובפרט ימי השמחה בחג הסוכות, מגיש הזמר אהרל'ע סאמעט שיר קצבי וסוחף בשם "אמת וקיים לעד" אותו הוא מסמן כלהיט הבא, שהולחן על מילים מתוך תפילת הימים הנוראים. את ה'בומבה' המוזיקלית הזו ייבא אהרל'ע היישר מלונדון שבבריטניה ממגירתו של המלחין הנודע הרב יהושע האנשטטר שתחת ידיו כבר רשומים לא מעט נכסי צאן ברזל במוזיקה החסידית. לתוך כל המטען האנרגטי הזה הוכנס המעבד הכי צבעוני בתעשייה יואלי דיקמן, שתפר ל"אמת וקיים לעד" עיבוד קצבי עשיר ומענג, כשהוא מעטר אותו בקולותיהם של חברי מקהלות שונות ביניהם חברי מקהלת "ידידים", חברי מקהלת "נרננה" וחברי מקהלות ידועות נוספים, כשעל קולות הילדים המתוקים אמונה מקהלת "שבח" בניצוחו של יוסי גליק. 

קרדיטים: שירה: אהרל'ע סאמעט. לחן: יהושע האנשטטר. עיבוד, ניצוח והפקה מוזיקלית: יואלי דיקמן. תופים: אבי אבידני. כלי הקשה: גדי סרי. בס: אלון הלל. גיטרות: אבי סינגולדה. בראסים (כלי עץ ומתכת): גינדי ליטווק, נתן בירמן, דייויד מלצר, מיכה דיוויס, שחר ליבנה וגיא נחמיאס. כינורות וכלי מיתר: הסימפוניה הישראלית. מקהלות ומיקס: יואלי דיקמן. מקהלת ילדים: 'שבח' בניצוחו של יוסי גליק. הוקלט ובושל באולפני - YD Studio, גל קול, פלוטו. 

 מילים: כי אתה אלוקים אמת ודברך אמת וקיים לעד. נאר אין דיר באשעפער טוהן מיר גלייבן, כי אתה אלוקים אמת. נאר דיינע ווערטער טוט אייביג בלייבן, ודברך אמת וקיים לעד.



טיפים לכניסה לגן בחיוך!

 



טיפים לכניסה לגן בחיוך!

 

 

חודש ספטמבר קרב ובא, שנת הלימודים בפתח ותינוקות רבים יכנסו אוטוטו לגנים. מסגרת חדשה פירושה שינוי, הן לתינוקות והן לנו ההורים. איך נעזור לנו ולקטנים בהסתגלות ובכניסה חלקה ללא דרמות וקשיים? כיצד נפחית את הפחדים וניפרד מהם רגועים ומחויכים? התייעצנו עם שלי לביא, יועצת להתפתחות תינוקות למותג NUBY וחזרנו עם טיפים שימושיים וחשובים. נכנסים לגנים ברגל ימין!

 

1.      לדבר ולהסביר

אל תחסכו במילים. הסבירו לילדים מה הולך לקרות. ספרו להם על הגן, היכן הוא נמצא, על הגננות  ושמותיהן, סדר היום הצפוי להם, על הילדים הנוספים שיפגשו, על החצר ועל שלל הפעילויות הצפויות להם בגן ועוד. חזרו על ההסבר כל יום ואפילו פעמיים - שלוש. סיימו תמיד את המשפט בכך שאתם תגיעו לקחת אותם בסיום היום ותבלו יחדיו. התינוקות שלנו מבינים הכל, הם מכירים את הקול שלנו והם סומכים עלינו שנעשה את הטוב ביותר עבורם.


 בקבוק שתייה לילדים גדולים מבית NUBY, יחצ חול

2.      שינוי אחד כל פעם

שלב הכניסה למסגרת הוא שלב מאתגר גם לתינוק וגם להורה. לכן, שינויים נוספים, גם אם נדרשים, כמו תהליכי לימוד שינה עצמאית, הפסקת הנקה, חשיפה למוצקים, העברת חדר וכו', כדאי ורצוי לדחות לתקופה של אחרי ההסתגלות לגן. תינוק נדרש לכוחות נפשיים רבים בכדי להתמודד עם המצב החדש. השתדלו לא להעמיס עליו מעבר ולהניח לו להתמודד עם שינוי אחד בכל פעם.

 

3.      קשר לבית

 

שלחו עם הילד לגן בקבוק ומוצצים שהוא מכיר ורגיל אליהם  (כדאי ועדיף כמובן לסמן אותם שמית כדי שהצוות לא יתבלבל). כאמור, אין זה הזמן להכיר ולהרגיל לדברים חדשים. שלחו מצעים עם "ריח של בית" וחפץ מעבר במידה וקיים על מנת שהילד יחוש ביטחון לישון במקום חדש.

 

4.      שמירה על שגרה יציבה

 

בימים שלפני הכניסה למסגרת ובימים הראשונים של המסגרת, כדאי לשמור על שגרה קבועה בבית כפי שהילד רגיל ומכיר. אין צורך לעשות שינויים או "ללמד" אותו את סדר היום של הגן. כל עולמו של הילד עומד להשתנות, וכאמור, רצוי לא להעמיס שינויים.

 

5.      אין צורך בפיצוי

 

גן ומסגרת אינם עונש לילד. מדובר בשינוי, אך לא תמיד בהרעת תנאים. אל תרגישו צורך לפצות את התינוק כי הוא נכנס לגן. הילדים שלנו מרגישים אותנו ואם ירגישו שאנחנו רוצים לפצות, יבינו שאולי יש סיבה וביטחונם במסגרת ובמטפלות יתערער.

 

6.      כניסה הדרגתית לגן

 

כניסה הדרגתית עם זמן הסתגלות מאוד חשובים גם לתינוק וגם להורה. מדובר בשינוי משמעותי לשני הצדדים. אין טעם להאיץ את זמן ההסתגלות. רוב התינוקות מסתגלים תוך כשבוע למסגרת החדשה, אבל כל תינוק בזמן שלו. כפי שלא כולנו דומים, כך גם התינוקות שלנו שונים זה מזה וכל אחד צריך זמן הסתגלות שונה למסגרת.

 

 

7.      טקס פרידה בגן

 

הקפידו להגיד שלום לתינוק וערוך טקס פרידה מסודר. הטקס יכלול משפט קבוע לפרידה, חיבוק, נשיקה ואמירת שלום. הכינו את התינוק מהבוקר לפרידה. ספרו לתינוק מי הולך להיות בגן ומה הולך לקרות, ספרו לו שאתם הולכים לעבודה ומי יגיע לקחת אותו. כשאנחנו יודעים מה הולך לקרות תחושת הביטחון שלנו עולה – כך גם אצל התינוקות שלנו. השתדלו לצאת 10 דקות לפני הזמן מהבית כדי שלא תהיו לחוצים בטקס הפרידה. אל תיעלמו לתינוק שלכם, אחת התחושות הקשות גם כילד וגם כמבוגר היא היעלמות של הדמות המטפלת.

 

8.      הימנעו ממאבקי כוח

 

התינוק לא מוכן להיפרד? תנו לו עוד דקה, שתיים אפילו יותר. רדו לגובה הרצפה, שבו איתו ושחקו מעט. כשתרגישו שהוא מוכן לעזוב אתכם המשיכו בטקס הפרידה מהסעיף הקודם.

 

9.      פנים מוכרות

 

נסו להפגיש את התינוק עם ילדים נוספים מהגן. פנים מוכרות יוצרות תחושת בטחון אצל אנשים בכלל ואצל תינוקות בפרט.

 

10. העבירו לתינוק מסר שאתם סומכים עליו וגם על המטפלות

 

חזרו על שמות הגננות בבית, דרך לגן ומהגן הביתה. גם אם יש לכם ביקורת או חוסר שביעות רצון מההתנהלות בגן, שימו לב שהתינוק אינו שומע אתכם מספרים על כך לאחרים. התינוקות שלנו מבינים ומרגישים אותנו.

 

11. זמן הגעה לגן

 

ישנם תינוקות שעבורם להגיע לגן מוקדם – ראשונים, עושה את כל ההבדל בפרידה. יש תינוקות שמרגישים בטחון כאשר הם מגיעים לגן והוא עדיין מסודר והאווירה רגועה. אלה התינוקות שאוהבים ליצור את הסיטואציה ולקבל את פני התינוקות הנוספים שמגיעים. לתינוקות המקדימים, התחושה שהאחרים ומצטרפים אליהם נותנת להם ביטחון. לעומתם, ישנם תינוקות שאוהבים להיכנס לסיטואציה קיימת, שיש כבר פעילות והתרחשות בגן. שימו לב מה אופיו של הילד שלכם ומה מתאים לו, האם הוא מרגיש נוח יותר כשמגיע ראשון או כשמגיע כשיש התרחשות בגן. השתדלו להתאים את ההגעה שלכם עם אופיו של התינוק שלכם.

חשוב לזכור, גם לתינוקות בדיוק כמונו אופי וטמפרמנט שונים אחד מהשני. כל תינוק הוא אינדיבידואל. השוואות לאחרים, אפילו לאחים הגדולים רק מכניסות לחץ ולחוסר ביטחון בסיטואציה.

 

12. זמן ילד

 

ילדים חווים זמן אחרת מאתנו. דקה נראית להם כמו שעה והם לא מסוגלים לכמת ולאמוד את הזמן. הסבירו לילד בפירוט מתי תגיעו לקחת אותו. הסבירו שתגיעו לפני או אחרי שישן צוהריים. גם אם נראה לכם שהוא אינו מבין, היו בטוחים מבינים! הדבר הכי חשוב שהם מבינים הוא שהקדשתם להם זמן והסברתם מה הולך לקרות היום.

 

 

13. מסמך הילד

 

הכינו מסמך מסודר למטפלות עם פרטים על הילד שלכם: מה הוא אוהב לאכול, כיצד הוא רגיל ואוהב להירדם, שירים אהובים, דקלום שמרגיע אותו, וכל פרט נוסף שחשוב לדעתכם שהמטפלות ידעו עליו כדי שיוכל לקבל מהן את היחס ותשומת הלב המתאימה לו. 

 

כעת, כל מה שנותר הוא לאחל הוא בהצלחה לכולנו ושנה טובה.

 

 

נותנת הטיפים היא- שלי לביא- יועצת להתפתחות תינוקות. לעמוד הפייסבוק

אבי פודולינסקי בסינגל רוק חדשני - אב הרחמים


מעומק הלב: אבי פודולינסקי בסינגל רוק חדשני - אב הרחמים 

 "אבי פודולינסקי" זמר ויוצר צעיר עם קול יחודי בנוף המוזיקה היהודית חוזר עם סינגל חדש ומקורי, "אב הרחמים" שיר רוק חדשני ומעורר השראה. לאחר ההצלחה המסחררת והתגובות הנלהבות מהסינגל הראשון שלו "אשת חיל", מוציא הזמר והיוצר הצעיר "אבי פודולינסקי" שיר רוק חדשני ומסקרן "אב הרחמים". 

 "אב הרחמים" שיר שמדגיש את הקשר המיוחד שזכינו לאבא שבשמים, יוצא אמנם בחודש אלול, ימים בהם המלך בשדה ואנחנו קרובים אליו מתמיד, אך רלוונטי לכל השנה. אבי ניחן בקול בס עמוק שמשאיר את המאזין מרותק מתחילת השיר ועד לצליל האחרון, השאיפה של אבי היא להביא כמה שיותר להיטים של מוזיקת רוק אלטרנטיבית הישר אל תוך המוזיקה החסידית. 

 השיר מדגיש: חבר אותנו את פניך אנחנו מבקשים, קדש אותנו טאטע אב הרחמים. המילים והלחן של אבי פודולינסקי בעצמו, כשעל ההפקה המוזיקלית אמונים אברהם יסחקוב ואורי כהן.

 קרדיטים: מילים ולחן: אבי פודולינסקי | הפקה מוזיקלית, מיקס ומאסטרינג: אברהם יסחקוב ואורי כהן | הפקת שירה ויעוץ אומנותי : גיל ישראלוב | גיטרות: אבי סינגולדה ואבי פודולינסקי | קולות: גיל ישראלוב ואורי כהן | הוקלט באולפני מיוזיקול



made with by DOS MUSIC